Door Nikki Sneep-Snijders

TENT – 3

Drie mannen gaan in een speeltuin voor waaghalzen op zoek naar hun fysieke grenzen. Competitiedrang, strijd en plezier gaan hand in hand en zorgen voor een bijzondere vriendschap. Met drie klimpalen op verschillende hoogtes, een spinnenweb aan spanbanden, enkele sets kleding en een lading motorhelmen weet 3 van circustheatergezelschap TENT een toegankelijke en vermakelijke circustheatervoorstelling neer te zetten.

Op wat kleine objectmanipulaties met helmen en kleding vouwen na, worden de eerste circusvaardigheden getoond in de klimpaal (chinese paal). De mannen hangen, zwaaien en draaien alle kanten op en klimmen met het grootste gemak naar boven. Hoewel ze zelfstandig de speelruimte ontdekken, houden ze elkaar goed in de gaten. Constant wordt bevestiging bij elkaar gezocht om zo dichter tot elkaar te komen. De eerste fysieke krachtmeting gaat door totdat de mannen een moment nodig hebben om uit te hijgen.

Spelelementen

Terugkerend in de voorstelling zijn de verschillende spelelementen. Het eerste dat langskomt is het bekende badmintonspel, dat al snel evolueert naar een meer absurdistische vorm: rackets vliegen heen en weer, shuttles worden in de mond gevangen en het badmintonspel wordt op meterhoge hoogte afgerond. Ook met de andere spelelementen, waaronder ook het armpje trekken, zonder handen een broek aantrekken en balanceren op een helm, krijgen de mannen de lachers op hun hand. Ze gaan zo op in hun spel dat ze elkaar af en toe even vergeten en onbewust buitensluiten. Doordat de derde man dan met lege handen komt te staan en maar wat anders gaat doen zijn dit uitstekende momenten voor een logische overgang naar een volgende scène in de voorstelling.

Objectmanipulatie

Naast badmintonrackets en –shuttles, zijn motorhelmen, jongleerballen en voetballen veelgebruikte rekwisieten voor objectmanipulaties. Een technisch hoogstandje is het moment waarop een vijfde voetbal van bovenaf in een al lopend 4 voetbal patroon wordt gegooid en de man vloeiend doorjongleert met vijf voetballen. Dit is ook een van de weinige momenten waarbij de voorstelling de ruimte geeft om te applaudiseren. Naast het welbekende jongleren worden er ballen, rackets en een knuppel gebalanceerd. Ook in de objectmanipulaties dagen de mannen elkaar uit en overtreffen ze elkaar. Als de een een bal op zijn vinger ronddraait, dan kan de ander dat uiteraard met twee ballen bovenop elkaar.

Gevoel van gevaar compenseren

Hoewel een enkele circustruc de bij circus welbekende ‘oh’ en ‘ah’ klanken bij het publiek los weet te maken, valt het gemiddelde technische niveau mee. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de drie mannen fysiek gezien aan elkaar gewaagd zijn en zich hebben gespecialiseerd in uiteenlopende discplines. De mannen kunnen elkaar geen metershoog omhoog gooien en maken geen gebruik van luchtwerkinstallaties, trampolines of andere risicoverhogende circusdisciplines. Dat het gevoel van gevaar wat ontbreekt, maakt echter dat een creatieve en onderzoekende voorstelling tot stand is gekomen waarin objectmanipulaties net zoveel en misschien zelfs wel meer waardering krijgen als de andere circusvaardigheden zoals acrobatiek en chinese paal. Door de speelse inrichting van de ruimte ontstaan veel mooie, poëtische en grappige podiumbeelden. Een voorbeeld hiervan is de scène waarbij twee mannen opgaan in hun eigen circusdiscipline en tegelijkertijd een duet creëren. De man in de chinese paal maakt gelijksoortige bewegingen als de man die de knuppel manipuleert. Doordat de bewegingen synchroon worden uitgevoerd ontstaat een samenspel met een hypnotiserende werking. Hoewel dit stuk langer had mogen duren, werkt het abrupte einde waarbij met de knuppel tegen de helm van de derde man wordt geslagen ook zeker verfrissend.

Beginbeeld=eindbeeld

Tijdens het laatste gedeelte van de voorstelling wordt het podiumbeeld van het begin weer opgebouwd. Er wordt nog een spel gespeeld waarbij een man zonder iets te zien met behulp van de anderen een parcours over het podium moet afleggen. Een grappig element, maar door het lage tempo met een behoorlijk ander energieniveau dan de rest van de voorstelling. Dit maakt de afsluiting van de voorstelling te kalm.

Je eigen vrienden

Al met al is TENT erin geslaagd een originele voorstelling neer te zetten waarbij de keuze voor de spelers voor nieuwe denkrichtingen heeft gezorgd. Hoewel het op het technische niveau van circusvaardigheden niet aansluit bij het internationale circustheaterniveau, staat de voorstelling wel dichtbij het publiek, waardoor het voelt alsof je naar je eigen vrienden zit te kijken.

Reageer