Groep: Cirque Eloize
Voorstelling: Cirkopolis
Door Eveline Alders

CIRQUE ELOIZE – CIRKOPOLIS

Cirkopolis is een voorstelling die bijna iedereen wel een geweldige avond biedt. De virtuositeit van de spelers gooit je regelmatig nog net niet van het puntje van je stoel, waar je van de spanning op terecht was gekomen en neemt je mee in een breed spectrum van belevenissen en belevingen.

Sinds 1993 tourt Cirque Eloize met spectaculaire voorstellingen over de hele wereld. Ze doen de meest prestigieuze podia aan: het Edinburgh International Festival, het Sydney Opera House en het Lincoln Center of Performing Arts. En af en toe ook een tent… zoals bij de Nederlandse première van de nieuwe voorstelling Cirkopolis op Circo Circolo.

Tijdens de eerste editie van Circo Circolo speelde het Canadese gezelschap Rain, waarbij honderden liters water over het podium stroomden. De voorstelling kwam voort uit herinneringen van de regisseur aan zijn jeugd in Zwitserland. In Cirkopolis vormen de Amerikaanse Action Comics uit eind jaren dertig aanleiding tot een nieuwe show. Maar ook verwijzingen naar de films Metropolis van Fritz Lang en Modern Times van Charlie Chaplin zijn herkenbaar in het in donkere toneelbeeld van bruinige en grijze tinten met hier en daar een knallende kleur. Metropolis is overigens ook de naam van de fictieve stad waarin New York, Washington en Boston samensmelten, en thuisbasis van Superman.

En supermannen en -vrouwen zijn het, de spelers van Cirkopolis. Met grote vastberadenheid muiten ze zich een weg uit de saaie, benauwende, bureaucratische wereld waarin ze terecht zijn gekomen via een duizelingwekkende hoeveelheid van acts en dans, solo’s en groepsstukken. De spelers buitelen, dwarrelen en vliegen om de oren van de enige persoon die plichtsgetrouw en eenzaam stand houdt tussen de torenhoge stapels papier, totdat ook hij moet capituleren en alles -dus ook zijn dierbare papieren- door de lucht fladdert.

Maar het is niet alleen tempo en spektakel dat het publiek voorgeschoteld krijgt. De buitengewone spierballen van één van de supermannen -die daarmee ook wel aan die andere stripfiguur Jerommeke doet denken- zijn onderdeel van een komische intermezzo. In de lyrische gedeeltes, waarin bijvoorbeeld één van de acrobates met grote toewijding door haar act wordt gedragen door een legertje grijze mannen, plaatsen de spelers virtuositeit in een heel ander, veel zachter licht.

Eloize is gespecialiseerd in grote en grootse shows met imponerende acts en state of the art techniek wat betreft vormgeving, geluid en techniek; toneelbeeld, kostuums, belichting, maar ook de muziek zijn perfect op elkaar afgestemd.

Een voorbeeld van state of the art circustheater is Cirkopolis niet: de voorstelling leunt op losse acts die vakkundig met elkaar zijn verbonden door de vormgeving, bewegingssequenties en dansante gedeeltes – een stap die bijna alle klassieke circussen inmiddels wel hebben gemaakt. De verhaallijn die wordt uitgezet is niet bijzonder verrassend of dramaturgisch sterk.
Toch is de keuze van deze voorstelling als opening van Circo Circolo geslaagd. In de eerste plaats is Cirkopolis een voorstelling die bijna iedereen wel een geweldige avond biedt. De virtuositeit van de spelers gooit je regelmatig nog net niet van het puntje van je stoel waar je van de spanning op terecht was gekomen en neemt je mee in een breed spectrum van belevenissen en belevingen. Daarmee past deze voorstelling uitstekend in de staalkaart die Circo Circolo wil bieden van het contemporaine circus: losse acts, shows, totaalvoorstellingen en randverschijnselen, uit de hele wereld en van eigen bodem, en van een hoog artistiek en circustechnisch niveau.

**********************************************************************************************************************************************************************

spelers: 4 vrouwen en 8 mannen tussen 19 en 37 jaar uit Canada, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Frankrijk: Maude Arseneault, Angelica Bongiovonni, Dominique Bouchard, Mikaël Bruyère-L’abbé, Ashley Carr, Samuel Charlton, Myriam Deraîche, Lauren Herley, Reuben Hosler, Ugo Laffolay, Yann Leblanc, Frédéric Lemieux-Cormier
regie: Jeannot Painchaud en Dave St-Pierre
choreografie: Robert Massicotte
vormgeving: Stéfan Boucher
muziek: Krzysztof Soroczynski
kostuums: Nicolas Descôteaux
dramaturgie: Emmanuel Guillaume

http://www.cirque-eloize.com/fr

Reageer