Bij het woord circus verschijnen er vaak een starende blik in de ogen en een glimlach op het gezicht: wie ging niet aan de hand van vader, moeder, opa of oma voor het eerst een grote ronde circustent binnen? Sfeer, spanning en de geur van suikerspinnen en olifantenpoep maken deel van het collectieve circusgeheugen, samen met illustere namen als circus Renz, Tony Boltini, of het Zwitserse circus Knie. Jarenlang trokken er vele circussen uit binnen- en buitenland door Nederland en ook nu strijken er met grote regelmaat kleurrijke gezelschappen neer om het hooggeëerde publiek te vermaken en te imponeren met nieuwe acts met leeuwen, paarden, adembenemende trapezenummers en clowns. Circus-web volgt het huidige reizende circus zorgvuldig.

In andere landen ontstaat al vanaf eind jaren zestig een nieuwe vorm van circus. De bron lijkt te liggen in Frankrijk, waar het de benaming nouveau cirque krijgt, maar ook in Australië, Groot Brittannië en de Verenigde Staten slaan artiesten een andere weg in. De shows worden meer voorstellingen en krijgen een verhalend karakter of een meer impressionistische, thematische aanpak,  de artiesten worden meer personages. Artiesten imponeren niet alleen meer door hun virtuositeit, maar ontroeren met hun spel en hun fascinatie voor bijvoorbeeld juist één object.

Vanaf het begin van de jaren negentig is in Nederland het Canadese Cirque du Soleil voor het eerst te zien in Nederland. Ook Soleil brengt sfeer en spanning in zoals zij zelf haar shows omschrijft ‘een enerverende mix van circuskunst en straattheater’, met een sterk thematische doorwerking in decors, kostuums en muziek. Soleil neemt de toeschouwers mee in een verhaal van vreemde wezens en nog vreemdere ontmoetingen. Soms lijken die vreemde wezens op dieren, maar echte dieren ontbreken in de shows van Soleil – een breuk met traditioneel een belangrijke component van het circus dat zich juist ontwikkelde vanuit paardendressuur.

In de loop van de daaropvolgende jaren zijn er in tenten -en steeds vaker ook in theaterzalen- voorstellingen zien van artiesten die traditionele circusdiscplines vermengen met andere elementen, deze een nieuwe wending geven, of op basis van onderzoek een compleet eigen definitie vormen en zich in de richting van performance art bewegen. Het draait om de live belevenis van de verhouding tussen de artiest, de ruimte waarin hij zich in bevindt en objecten die daar aanwezig zijn.

Langzamerhand doen de ontwikkelingen van dit nouveau cirque –of zoals het nu vooral wordt genoemd het contemporaine circus-, hun invloed gelden in Nederland. Circuswerkplaats BOOST! start in 2004 met een heel eigen onderzoek naar de combinatie van circus en theater. In 2006 start de eerste Hbo-circusopleiding aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten: Rotterdam Circus Arts. In 2007 komt voor het eerst een spectaculair internationaal circusfestival tot stand op Landgoed Velder midden in het Groene Hart van Brabant: CircoCircolo. Gelijktijdig gaat een tweede Hbo-circusopleiding van start als de Fontys Hogeschool in Tilburg unaast haar bakstenen gebouwen een circustent optrekt en de Academy for Circus and Performance Art, ACaPA. Op Schiermonnikoog is het kleinschaliger circustheaterfestival Circustheaterdagen voor het eerst te zien.

Met de komst van een tweede internationaal circusfestival in Rotterdam in 2009, Rotterdam Circusstad, lijkt circus als nieuwe kunstdiscipline definitie haar plek in Nederland verworven te hebben. Ook op festivals als De Parade en Noorderzon krijgt circus een plaats, en met enige regelmaat verschijnen artikelen in de reguliere pers over het nieuwe circus.

Inmiddels hebben drie lichtingen van de circusstudenten hun weg in de circuswereld gevonden: ze vormen hun eigen tableaus, sluiten zich aan bij bestaande, gerenommeerde gezelschappen of brengen hun acts naar internationale concoursen.

Naast het professionele veld is er in Nederland al meer dan 60 jaar een levendige jeugdcircuspraktijk. Ruim 50 jeugdcircussen over het hele land brengen honderdduizenden kinderen en jongeren in contact met circus máken. De artistieke ontwikkeling van het nieuwe circus in Nederland heeft ook de vele kinderen en jongeren in de jeugdcircussen geïnspireerd: door de bezoeken aan én de optredens op de festivals maken ze kennis met nieuwe vormen van circus. De excellentie van de artiesten daagt ze uit hun techniek te verbeteren.
Circus levert overigens een belangrijke bijdrage aan niet alleen de fysieke, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Wereldwijd wordt circus daarom ook ingezet voor sociale doeleinden; in Nederland zijn veel jeugdcircussen actief in buurtprojecten.
Koepelorganisatie Circomundo brengt alle informatie over het Nederlandse jeugdcircusveld samen. Zij is ook de initiatiefnemer van de BNG Jeugdcircusprijs die dankzij het BNG Cultuurfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie tot stand is gekomen: jaarlijks wordt aan een jeugdcircus een groepsprijs uitgereikt, die hen in de gelegenheid stelt een voorstelling met professionele ondersteuning uit te werken. Jonge, ambitieuze talenten die zich melden met hun eigen acts, dingen mee naar de individuele prijs (Circustheater TENT, Circusmachine).

In 2012 werden de eerste winnaars van de BNG Jeugdcircusprijs, jeugdcircus Circaso uit Den Haag, door Avro’s Kunstuur gevolgd. De winnaars van de tweede ronde worden bekend gemaakt tijdens CircoCircolo 2012.

Bij het woord circus verschijnen er vaak een starende blik in de ogen en een glimlach op het gezicht: wie ging niet aan de hand van vader, moeder, opa of oma voor het eerst een grote ronde circustent binnen? Sfeer, spanning en de geur van suikerspinnen en olifantenpoep maken deel van het collectieve circusgeheugen, samen met illustere namen als circus Renz, Tony Boltini, of het Zwitserse circus Knie. Jarenlang trokken er vele circussen uit binnen- en buitenland door Nederland en ook nu strijken er met grote regelmaat kleurrijke gezelschappen neer om het hooggeëerde publiek te vermaken en te imponeren met nieuwe acts met leeuwen, paarden, adembenemende trapezenummers en clowns. Circus-web volgt het huidige reizende circus zorgvuldig.

In andere landen ontstaat al vanaf eind jaren zestig een nieuwe vorm van circus. De bron lijkt te liggen in Frankrijk, waar het de benaming nouveau cirque krijgt, maar ook in Australië, Groot Brittannië en de Verenigde Staten slaan artiesten een andere weg in. De shows worden meer voorstellingen en krijgen een verhalend karakter of een meer impressionistische, thematische aanpak,  de artiesten worden meer personages. Artiesten imponeren niet alleen meer door hun virtuositeit, maar ontroeren met hun spel en hun fascinatie voor bijvoorbeeld juist één object.

Vanaf het begin van de jaren negentig is in Nederland het Canadese Cirque du Soleil voor het eerst te zien in Nederland. Ook Soleil brengt sfeer en spanning in zoals zij zelf haar shows omschrijft ‘een enerverende mix van circuskunst en straattheater’, met een sterk thematische doorwerking in decors, kostuums en muziek. Soleil neemt de toeschouwers mee in een verhaal van vreemde wezens en nog vreemdere ontmoetingen. Soms lijken die vreemde wezens op dieren, maar echte dieren ontbreken in de shows van Soleil – een breuk met traditioneel een belangrijke component van het circus dat zich juist ontwikkelde vanuit paardendressuur.

In de loop van de daaropvolgende jaren zijn er in tenten -en steeds vaker ook in theaterzalen- voorstellingen zien van artiesten die traditionele circusdiscplines vermengen met andere elementen, deze een nieuwe wending geven, of op basis van onderzoek een compleet eigen definitie vormen en zich in de richting van performance art bewegen. Het draait om de live belevenis van de verhouding tussen de artiest, de ruimte waarin hij zich in bevindt en objecten die daar aanwezig zijn.

Langzamerhand doen de ontwikkelingen van dit nouveau cirque –of zoals het nu vooral wordt genoemd het contemporaine circus-, hun invloed gelden in Nederland. Circuswerkplaats BOOST! start in 2004 met een heel eigen onderzoek naar de combinatie van circus en theater. In 2006 start de eerste Hbo-circusopleiding aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten: Rotterdam Circus Arts. In 2007 komt voor het eerst een spectaculair internationaal circusfestival tot stand op Landgoed Velder midden in het Groene Hart van Brabant: CircoCircolo. Gelijktijdig gaat een tweede Hbo-circusopleiding van start als de Fontys Hogeschool in Tilburg unaast haar bakstenen gebouwen een circustent optrekt en de Academy for Circus and Performance Art, ACaPA. Op Schiermonnikoog is het kleinschaliger circustheaterfestival Circustheaterdagen voor het eerst te zien.

Met de komst van een tweede internationaal circusfestival in Rotterdam in 2009, Rotterdam Circusstad, lijkt circus als nieuwe kunstdiscipline definitie haar plek in Nederland verworven te hebben. Ook op festivals als De Parade en Noorderzon krijgt circus een plaats, en met enige regelmaat verschijnen artikelen in de reguliere pers over het nieuwe circus.

Inmiddels hebben drie lichtingen van de circusstudenten hun weg in de circuswereld gevonden: ze vormen hun eigen tableaus, sluiten zich aan bij bestaande, gerenommeerde gezelschappen of brengen hun acts naar internationale concoursen.

Naast het professionele veld is er in Nederland al meer dan 60 jaar een levendige jeugdcircuspraktijk. Ruim 50 jeugdcircussen over het hele land brengen honderdduizenden kinderen en jongeren in contact met circus máken. De artistieke ontwikkeling van het nieuwe circus in Nederland heeft ook de vele kinderen en jongeren in de jeugdcircussen geïnspireerd: door de bezoeken aan én de optredens op de festivals maken ze kennis met nieuwe vormen van circus. De excellentie van de artiesten daagt ze uit hun techniek te verbeteren.
Circus levert overigens een belangrijke bijdrage aan niet alleen de fysieke, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Wereldwijd wordt circus daarom ook ingezet voor sociale doeleinden; in Nederland zijn veel jeugdcircussen actief in buurtprojecten.
Koepelorganisatie Circomundo brengt alle informatie over het Nederlandse jeugdcircusveld samen. Zij is ook de initiatiefnemer van de BNG Jeugdcircusprijs die dankzij het BNG Cultuurfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie tot stand is gekomen: jaarlijks wordt aan een jeugdcircus een groepsprijs uitgereikt, die hen in de gelegenheid stelt een voorstelling met professionele ondersteuning uit te werken. Jonge, ambitieuze talenten die zich melden met hun eigen acts, dingen mee naar de individuele prijs (Circustheater TENT, Circusmachine).

In 2012 werden de eerste winnaars van de BNG Jeugdcircusprijs, jeugdcircus Circaso uit Den Haag, door Avro’s Kunstuur gevolgd. De winnaars van de tweede ronde worden bekend gemaakt tijdens CircoCircolo 2012.